Bijvangst

http://bijvangst.org

Spraakmakende campagne rondom Bijvangst in de visserij. De PLUS, DekaMarkt en Landmarkt verkopen nu gelukkig bijvangst producten, er is een bijvangstwijzer en de campagnefilm reist door heel Europa!

Alhambra onderzocht op eigen initiatief bijvangst in de visserij omdat de visserijsector in een mondiale crisis verkeerde. Daarop besloten we een campagne te starten. We brachten verschillende partijen bijeen rondom het thema bijvangst en formeerde een consortium van experts: The World Animal Protection, Sea First Foundation en The Black Fish.

Alhambra ontwikkelde een spraakmakende campagnefilm en een online platform met daarop wetenschappelijke achtergrondinformatie en verschillende handelingsperspectieven voor het publiek die zijn aangedragen vanuit het consortium. We wilden met humor en creativiteit mensen betrekken in moeilijke duurzaamheidsvraagstukken. De kijker moet zichzelf gaan afvragen: welke rol heb ik hier in? Op deze manier spreken we zo veel mogelijk mensen aan.

Voor de verspreiding werd het consortium gemobiliseerd en activeerde Alhambra een tiental aangesloten NGO’s waaronder Greenpeace, Wakker Dier en Milieudefensie. Het thema Bijvangst werd publiekelijk geagendeerd en is een bekende term geworden als het gaat om voedselverspilling. De afgelopen jaren publiceerde bijna alle Nederlandse kranten over het thema en de supermarktketens PLUS, DekaMarkt en Landmarkt ondertekenden in juni 2017 het 'bijvangst-statement' van Good Fish Foundation en verkopen nu diverse bijvangst producten. Daarnaast is er sinds kort een Bijvangstwijzer. Hierop kun je zien welke vis bijvangst is en hoe deze scoort op het gebied van duurzaamheid.

De campagnefilm ging een eigen leven leiden en reist nog steeds langs filmfestivals door heel Europa en won in 2016 de juryprijs op het Ekotop Film Festival in Slowakije.

In de supermark!
megaphone
In de media
line-graph
Bijvangst-wijzer
new
1e prijs IFF2016
price-ribbon

Nieuwsbrief ontvangen?